31.3.13

Zondagsmuziek #19


We groeiden op in de Wetenschap dat we er Ooit met hem heen mochten. 1993 werd mijn jaar. De Matthaus Passion. Hij geniet er bijna elk jaar van, steeds op een andere plek. Uit waardering voor zijn muzikale opvoeding en vaderschap nam ik hem een jaar later mee naar de Carmina Burana. Nog steeds mijn favoriete compositie.

Vorig jaar genoot mijn Oudste met Opa alvast van de Johannes. Het voorproefje op een zit van tweeënhalf uur. Tijd voor de volgende generatie.

Heb jij een favoriet op het gebied van Klassiek?

We grew up in the knowledge that Once we would go there with him. 1993 became my year. The St. Matthew Passion. He still enjoys it almost every year, always in a different place. Expressing my appreciation for his musical nurture and fatherhood, a year later I took him to see the Carmina Burana. Still my favorite composition.

Last year he took my Eldest to the St. John. A preparation for the two and a half hour sit. It's Time for the next generation.

Do you have a favorite composition or composer? 

7 opmerkingen:

  1. Ik werkte twee jaren achter elkaar voor De Nederlandse Bachvereniging tijdens hun Matthaus uitvoeringen. Hoofd PR was nog nooit zo vermoeiend en ontroerend mooi tegelijk!
    Ik schiet van Monteverdi, met een tussenstop bij Mozart, naar mijn absolute favorieten Stravinsky en Rachmaninov. (Bach staat gek genoeg niet in 't rijtje..)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind canon in D van Pachabel altijd zo mooi. Mijn oudere broertje oefende dat altijd dag in en dag uit op zo'n viool. Als ik het hoor moet ik daar altijd aan terug denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met de 'Carmina' heb ik ooit nog opgetreden in de Singel in Antwerpen dus dat blijft speciaal voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor het eerst in jaren ben ik dit jaar niet geweest. Wel de cd grijs gedraaid, maar is niet het zelfde. Ik ben hard-core fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Matthaus is nu even top of mind (Mache dich, mein Herze rein.... zo mooi), maar straks is er ook weer plek voor het tweede pianoconcert van Rachmaninov, Stabat Mater van Pergolesi, Bach's cellosuites van Wispelwey, Elgars Enigma Variations. Nou ja en al die anderen. Om zelf te spelen: Mozart sonates. Klassieke muziek is hier de perfecte zondagsmuziek. Zondagochtend koffie, taart en muziek. De rest van de week haast, werk, sport, nieuws etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het Requiem van Mozart blijft mijn favoriet. Ik heb een cd waar het door een jongenskoor gezongen wordt in de grote kerk van Alkmaar. Live opgenomen, inclusief geritsel van bladzijden uit liedboeken en geschuifel van houten stoeltjes op de kerkvloer. Magisch.
    De renaissance-gezangen zoals uitgevoerd door het Huelgas Ensemble en de Tallis Scholars (muziek van componisten als Palestrina, Brumel en Thomas Tallis)vind ik ook prachtig.
    En de moderne klassieker Canto Ostinato van Simeon ten Holt houdt mij ook vast!
    fijne dag, groet Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja de Canto Ostinato! Mooi boek ook trouwens daarover. En ook modern klassiek Yann Tiersen in het verlengde daarvan Metamorphosis Philip Glass door Lavinia Meijer. En Vivaldi, hard heel hard.... oh en Prokofiev. Als tegenhangers voor al het moderne klassiek.

    BeantwoordenVerwijderen